Roadtrip van LA naar Portland USA

23-01-2024

In Los Angeles ontmoetten ik daar in een hostel 2 geweldige mensen die dezelfde ideetjes hadden om mijn volgende plaatsen die ik wilde bezoeken en hoe. En dat was namelijk de westkust roadtrippen langs verschillende nationale parken en in het moment kijken waar we zin in hadden. Zo gezegd zo gedaan huurde Hagen (de jongen op de foto) en ik een auto om ons avontuur te starten. Later sloot Jovana (de vrouw op de foto) ook nog aan tijdens ons avontuur. Het was juni 2017.

De route: LA/Santa Barbara/Sequoia nationaal park/Yosemite Nationaal park/Merced/San Francisco/Big Sur/Eugene/Portland

Tijdens onze route maakte ik gebruik van de volgende apps

1e stop *Santa Barbara.

Hier hebben we 2 dagen aan het strand gelegen en nieuwe mensen ontmoet. Deze dagen heb ik ook even genoten van het hardlopen langs het strand. Hier sloot Jovana later ook nog aan. We ontmoetten daar een meisje die haar tent weg wilde geven en wij besloten deze mee te nemen in de kofferbak just in case we ergens wilde gaan kamperen. Vanuit hier reden we verder richting Red wood en Seqoia nationaal park en Yosemity nationaal park.

2e stop *Sequoia Nationaal park en Yosemite Nationaal park

We besloten te onderzoeken of er nog plek was om te kamperen en voor hoeveel nachten dan. Alles gebeurde in het moment en ging heerlijk in de flow. Bij de nationale parken aangekomen moesten we een entree betalen om de parken te betreden. We besloten om een pas aan te schaffen.

Momenteel zijn deze kosten 80 dollar en daarmee kun je in meer dan 2000 nationale parken terecht. Klik hier voor meer informatie naar de website. We besloten 3 dagen/2 nachten in het park te verblijven. Er zijn daar lockers waar je belangrijke spullen en eten in kunt opbergen, anders kans dat er een beertje hallo komt zeggen haha.

Hikes die we gedaan hebben zijn:

• Yosemity Falls op 2114 hoogte.

Dit was wel een pittige maar zeker de moeite waard. Goed om op tijd te vertrekken en een flesje water en eten mee te nemen in je rugzakje. Ik vertrok rond 7 uur half 8 in de ochtend. Onderweg kun je natuurlijk je flesje heerlijk weer vullen van de frisse waterval. Hier ontmoetten ik 2 leuke heren die de volgende dag de Vernall Falls gingen wandelen. Wat trouwens ook nog leuk is om te doen natuurlijk is in de avond naar de geweldige sterrenhemel kijken!. Wow wat was dit mooi.

Afstand: 7.2 miles (11.6 km) round trip
Hoogte: 2,700 ft (823 m) elevation gain
Moeilijkheidsgraad: Zwaar (eigen mening)
Tijd: 6-8 hours round trip
Starten: Camp 4 area

Klik hier voor verschillende trailhikes van de officiele pagina van dit geweldig mooie park.

• Vernall Falls

Deze hike was minder intens dat de vorige. Vanuit camp-ground 4 was het beginpunt goed aangegeven middels bordjes en welke bus ik hiervoor moest pakken. Zo gezegd ontmoetten ik de heren waarmee ik deze hike zou gaan doen. Ik had met Hagen en Jovana afgesproken weer einde van de middag te meeten, zodat we onze route konden gaan vervolgen richting San Francisco. Deze route is goed te doen voor beginners naar mijn eigen ervaring. Goed om te weten ...wanneer je dichter bij de waterval komt hoe natter je word :). Ook een geweldig mooie route.

Afstand: 3.9 km (via Mist Trail)
Hoogte: 300 m
Moeilijkheidsgraad: Redelijk
Duur: 3 uur

Klik hier voor meer informatie

3e stop: Merced

In de avond zijn we richting het plaatsje Merced gereden. De route daar naar toe was geweldig. We reden uren, maakte leuke stops en vroegen bij verschillende motels of we konden overnachten en keken vooral naar de sterren en genoten soms ook van de stilte. Onderstaande foto was ons motel voor de nacht.

4e stop: San Francisco

In deze geweldige stad zijn we een aantal dagen verbleven.  Ik heb hier een aparte blog over geschreven. Klik hier om daar naartoe te gaan om te zien en lezen wat er allemaal in San Fransisco te beleven is.

5e stop *Santa Cruz en Big Sur

Vanuit San Fran wilde we een deel van de Big sur rijden. Dit is een geweldige route van slechts 1000 km  langs de kustlijn en behoort tot de mooiste van de VS, ook wel Pacific Coast Highway genoemd. Volg Highway 1 en geniet van ontzettend mooie natuur en uitzichten en leuke slingerende weggetjes. Geregeld hebben we de auto langs de weg geparkeerd om van de uitzichten te genieten. Zeker een aanrader.

6e stop: Eugene

We hadden voordat we naar Eugene afreisden de auto ingeleverd in San Francisco. We hadden namelijk de auto van LA tot San Fran gehuurd. Vanuit San Fran pakten we de greyhound bus richting Eugene. We waren zo verrast door deze plek dat we besloten om nog 2 nachten bij de boeken om op ontdekking rond deze omgeving te gaan. Eugene is een staat in Oregon en ik werd echt verliefd op dit plaatsje. De inwoners worden ook wel gezien als een mengelmoes van hippies, eco gericht en eigenzinnige ondernemers. We besloten om te onderzoeken wat we hier wilden doen en bezochten wat marktjes, rusten uit en genoten van de fijne lay back houding van deze plaats. We liepen daar door de wijken van Eugene en verwonderde ons van de natuur en omgeving. De jongeman waarmee wij reisden zag op een gegeven moment een Mustang staan en wilde op avontuur. Wat eerst als een grap leek, besloten we uiteindelijk serieus te gaan vragen hoe duur het was om deze geweldige auto voor n dag te huren. Ik weet nog goed dat ze on 100 dollar vroegen voor n dag en we besloten op avontuur te gaan richting Craterlake Nationaal park met een gave witte Mustang met open dak.

Accomodatie: Eugene Lodge and international Hostel

7e stop: Portland en Afscheid 3 musketeers.

Aangekomen in Portland hebben we hier 1 nacht verbleven in een hostel en afscheid genomen van elkaar. Alle drie gingen we een andere kant op. Time to move on. Voor deze stad heb ik helaas geen tips. Dit was voor mij puur een locatie om weer even tot rust te komen en na te denken wat next. Vanuit Portland besloot ik namelijk richting Vancouver te gaan met de Greyhound Bus.  Dit was voorbereiden voor de grensovergang, regels, papieren etc.

Volgende Blog zal gaan over Vancouver & Vancouver Island Canada!