Met de trein naar Praag

06-12-2023

Via Tui was er een ontzettend leuke aanbieding om 5 daagjes met de trein richting Praag te gaan. Dit was inclusief Trein en hotelovernachting. Veel plezier met het lezen van deze blog :)

16 november- Vetrek en onderweg in de slaaptrein

Om 4 uur ben ik vanuit Echt met de trein richting Eindhoven vertrokken waar ik Renske zou ontmoete om samen verder te reizen richting Amesfoort.

Nadat ik Renske ontmoette vervolgde onze reis richting Amesfoort waar we Marijke zouden ontmoeten en in de avond op de trein moesten stappen. Renske had nog een leuk restaurantje uitgekozen voordat we op de trein stapten waar we nog even een hapje konden eten.

We hadden mooie digitale instapkaarten opgestuurd gekregen en konden zo inchecken op t station. de trein zou vertrekken rond 20:00uur.

Het was even zoeken en vragen welk station we moesten zijn maar hier begon het avontuur al🥰. Het was het gevoel of we op de harry Potter trein zaten haha was echt geweldig. Eigenlijk zaten we in 2 aparte coupé (omdat je voor de stoelen moest betalen en we wilden de gok wagen dat we bij elkaar konden zitten) en dat kon gelukkig. Op de heenweg konden we fijn samen zitten en was er nog 1 jongeman van 35 die ook in onze coupe zat. We hebben in de avond nog een leuk spelletje gespeeld en gingen ons toen installeren om lekker te gaan slapen. Het bracht bij mij ook weer herrinneringen naar boven van vroeger toen we met de familie in de trein richting Italië gingen om naar het dorp van mijn opa te gaan. De bedden in de slaaptrein konden handig uitgeklapt worden en onder de banken was nog een trap die je kon bevestigen zodat degene die boven sliepen handig erin konden klimmen. Ook was er nog een handige tafel onder de banken verstopt die je fijn kon uitklappen.

17 november- Aankomst in Praag

Rond 12:00uur Aangekomen op Praag station en hier begon het oriënteren hoe we naar ons hotel moesten komen. We besloten om een kaartje te kopen die 3 dagen geldig was voor bus, metro en tram (was een mooie tip van de jongeman die bij ons in de coupe zat). Was echt even zoeken hoe en wat het hier werkte haha en de mensen reageren hier zo anders. Was wel even een bewustwordings momentje hoe het is voor vluchtelingen die naar ons land komen en totaal niet weten hoe en wat als ze de taal niet machtig zijn en Engels niet goed begrepen word. De geschiedenis is hier nog goed voelbaar en maakt het voor mij enorm interessant en leuk om op ontdekkingstocht te gaan.

We hebben dus een keer de verkeerde kant de bus genomen haha. Daarna zijn we veilig aangekomen in het hotel. Daar hebben we nog even uitgerust en gesetteld en zijn toen de stad gaan verkennen op ons gemakje.  Het was een leuke treinreis, maar toch ook nog wel wat vermoeiend.

18 november-Stadstour & klassiek concert op de planning

In de ochtend ontbeten in het hotel. Het ontbijt zat erbij inbegrepen en het was een lopend buffet waar we uit konden kiezen. Om 11 uur hadden we afgesproken om deel te nemen aan een gratis tour in het Engels dus besloten om 10 uur met het openbaar vervoer richting de stad te gaan. Het ging steeds soepeler hoe we de bus en tram moesten gebruiken.  Wat leuk was om te zien, was dat de tour best wel groots georganiseerd werd in verschillende talen. Er waren groepen Italianen, Spanjaarden en Engelsen. De tour duurde ongeveer 2 uurtjes en gingen daarna zelf nog wat ronddwalen in de stad.

We hebben nog een restaurantjes opgezocht voor een pauze en nog wat winkeltjes ingeschoten. Om 5 uur hadden we in het paleis een klassiek concert geboekt en hadden er helemaal zin in.

Eenmaal in de zaal viel het een beetje tegen. Hadden 26 euro pp betaald en we zaten in een kelder opgesteld en konden de muzikanten niet zien. Heb toch nog wel kunnen genieten van de muziek. Maar de omgeving was een beetje een tegenvaller. Na deze show zijn we nog een hapje gaan eten en genoten van Tsjechische muziek in een life barretje.

19 november- Natuur en retour naar NL

Vandaag verschillende activiteiten ondernomen. Besloten om wat meer richting de natuur te gaan en naar de heuvel petrin te gaan. Ontzettend mooi park en omgeving waar je heerlijk even kunt ontsnappen aan het stadsleven en mooie uitzichten over Praag kunt hebben. We besloten eerst naar het station te gaan om onze spullen in van die lockers op te station op te bergen,zodat we er niet heel de dag mee hoefden te leuren. werkt super handig met een code die word verstuurd naar je telefoon om deze weer open te kunnen krijgen.

Onderweg naar het park nog wat winkeltjes ingeschoten en nog even lekker een drankje gedaan. Owjaa en we hebben ook nog een joodse synagoge gepasseerd. Boven op de heuvel wat rondgewandeld en ook nog even een stop gemaakt bij de eifeltoren van Praag.  Wist je dat deze 3 meter hoger staat dan de eifeltoren in Parijs? Ze hebben deze op een heuvel geplaatst zodat ze konden zeggen dat deze eifentoren horen staat als die van in Parijs. Vervolgens zijn we weer afgedaald naar de stad omdat we het dansende gebouw zagen vanaf de heuvel en dat als orientatiepunt namen.

Daarna zijn we doorgegaan naar restaurant la republica waar we nog wat hebben gegeten voordat we weer naar het station gingen waar onze terugreis begon naar Nederland.

Ontzettend leuke manier van reizen met de trein en comfortabel :)

Samenvatting bezienswaardigen

1. Gratis tour die je langs de mooie plekjes door de stad brengt.
  2. Klassiek Concert (adverteren op verschillende plaatsen in de stad)
  3. Petrin Park
  9. The Golden Lane
  10. Liechtensteinsky Palac

Restaurantjes

1. Overburen (amesfoort station, NL)
  2. Mondieu
  3. Nicolas bar en restaurant
  4. Myslivna
  5. La Replubica

Accomodatie- Hotel ilf

Barretjes

1. Jazz bar (hebben we alleen even een kijkje kunnen nemen omdat het vol was. Heel erg leuk als je van Jazz houd.
  2. Liechtensteinsky Palac (voor het concert waar we zijn heengegaan).